~Love Islam~

~Free Palestine~

~La Taqrabuzzina~

Thursday, August 20, 2009

Jangan hampiri zina..

segala puji bagi ALLAH..Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

salam buat semua hati..
petang yang mendung dan diakhiri dengan limpahan hujan yang membawa rahmat kepada seluruh alam..dingin dan sejuk menyelaputi segenap rasa ini sekaligus membuat hati lupa akan terik matahari yang tadinya menggigit lapisan kulit ini..

aku menghadap lappy ku selepas selesai mengerjakan solat Asar..hati rasa terpanggil untuk mula mencoret rasa..kali ini rasa yang menjadi persoalan di sekitar kampusku..tentang apa ya? apa lagi kalau bukan tentang "couple" atau kalau dimelayukan "bercinta.." atau kalau mahu diindonesiakan adalah "berpacaran.."..

aku mula melakar rasa tentang perkara ini sejak dulu lagi namun kesempatan masih belum ada..hari ini,aku gagahkan juga melukis sesuatu..jujur,bukan hanya untuk diri ini tetapi untuk mereka yang mempunyai hati..yang rasa getar apabila dibacakan ayat-ayat ALLAH padanya..untuk semua..

kalau dulu,sewaktu aku bermain tenis bersama sahabat-sahabatku..aku sempat mendengar perbualan seorang temanku..katanya..

"..kalau nak bercinta,bercintalah..tapi pelajaran jangan diabaikan.."

aku agak terkejut kerana aku faham makna "bercinta" tadi, lantas aku mencelah walaupun kelihatan sangat biadap..

"..bercinta atau ber"couple" tue tak boleh dalam islam lah.."

dengan nada yang agak meninggi dan matanya sedikit memandang kearahku yang masih berada digelanggang tenis menjawab..

"..cinta itu fitrah.."

inilah kekeliruan yang terjadi..aku masih tertanya-tanya di dalam hati..makan juga fitrah..tetapi mengapa ada benda yang diharamkan untuk dimakan seperti khinzir dan sebagainya? fitrah yang macamane yang kita faham? fitrah yang serupa dengan mereka yang bukan islam?

aku bertanya kepada sahabat hatiku..apakah benar kita boleh bercouple sebelum nikah?
sahabatku membacakan kepadaku ayat-ayat ALLAH yang bermaksud..


"..dan janganlah kamu menghampiri zina, (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji dan suatu jalan yang buruk.."
[17:32]


aku termenung..dan sahabatku bertanya..

"..senaraikanlah apa saja perkara yang menghampiri zina.."

aku terpinga-pinga..dan aku akhirnya mendapat idea untuk bertanyakan kepada beberapa sahabat lain tentang pertanyaan sahabatku tadi..apa kata mereka?

ada sahabatku berkomentar..
"..perkara-perkara yang mendekati zina adalah couple, sms, chatting, bergurau senda, keluar date, call.."

ada lagi yang menambah..
"..zina ada macam-macam zina..zina hati ialah ingat kat pakwe or makwe yang kita minat..zina mata if kita usha giler-giler yang bukan muhrim, bercakap tanpa hijab tanpa ada alasan yang sangat-sangat boleh diterima..sekarang ni orang macam salah faham dgn ayat ALLAH..mereka fikir zina yang betul-betul zina tu (pahamkan?)..padahal ALLAH berfirman jangan dekati zina..maksudnya perkara-perkara yang boleh bawa kepada zina la contohnya couple..kau tahu la kan? kalau couple ini teringat-ingat (zina hati), sms, call dan selalu jumpa (zina mata), lama-lama dia berani pegang tangan dan seterusnya.."

aku termenung seketika..seorang teman terus menambah..
"..just to guide you..apa kata try tengok surah 24, ayat 30,31,32 dan 33.."

aku membuka kalam suci itu..


"..Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka..."
[24:30]



"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka.."
[24:31]



"..Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan..."
[24:32]



"..Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya.."
[24:33]


aku terdiam membisu..segalanya sudah tertulis dan segala keterangan sudah nyata di dalam Al-Quran ini..namun?mengapa masih ada yang masih terlena? apakah ayat-ayat ALLAH ini sedikit pun tidak mengoncang hati mereka?

ada yang berkata..
"..ala,kalau diorang dah rase diaorang betul..benang yang basah pun nk ditegakkan.."

saudaraku..
aku mencoret rasa hati ini bukan kerana aku benci..bukan kerana mahu mencalarkan ukhwah yang terbina antara kita..tidak!!..bukan itu yang aku mahu..bukan perbalahan,bukan perdebatan..bukan pergaduhan..tidak sama sekali saudaraku..ini kudratku untuk membantu hatimu..kerana kamu harus dibantu!

Rasulullah juga pernah bersabda..


"..kedua-dua tangan juga adalah berzina dan zina itu adalah menyentuh..kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan..mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman..
[HR Muslim dan Abu Dawud]


"..bagaimana seorang yang perjuangkan Al-quran dan hadis boleh terlibat dgn cintan cintun ni?"tanya seorang teman..

"..ana meninggalkan semua ini apabila ana mengenal dakwah..ana mengejar cintaNYA.."sahabat hatiku berkata..

aku diam membisu..membiarkan semua untuk berfikir..


"..bila seorang da'ie tidak menjaga hatinya, maka rosaklah hatinya..terfitnahlah islam kerananya..runtuhlah dakwah ditangannya..kejayaan dakwah bukanlah terletak kepada kepandaian seorang da'ie berkata-kata..tetapi terletak pada keikhlasan dan kebersihan hatinya..waspadailah hatimu dari kekotoran nafsu yang menipu.."


hanya ini yang aku mampu buat sahabat untuk kali ini...

"..kita nak ajak orang masuk syurga,tapi, make sure dulu kita dah ada dalam syurga menunggu mereka.."

ALLAH Maha Mengetahui segala sesuatu..

0 comments:

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP